Положення
про очний міжнародний конкурс
«Традиції народів України, Болгарії і Молдови щодо раціонального
використання і збереження лісів та лісових ресурсів»
І. Загальні положення
Природні ресурси життєво необхідні для економічного і соціального розвитку людства, вони є світовим надбанням величезної цінності, національним багатством для теперішніх і прийдешніх поколінь.
Ліс — унікальна екологічна система, від якої значною мірою залежить стан довкілля. У біосфері ліс виконує унікальні функції: поглинає вуглекислий газ, постачає кисень, сприяє збільшенню запасів підземних вод, зберігаючи вологу атмосферних опадів. Зменшуючи поверхневий стік, ліси уповільнюють водну і вітрову ерозію ґрунтів. Ліс впливає як на мікроклімат, так і на клімат усієї планети. Вирубування лісів призвело до виникнення пустель на величезних територіях.
Ліси акумулюють велику кількість органічної речовини планети, яка використовується людиною як для особистих потреб, так і для відновлення зникаючих в процесі її господарської діяльності компонентів біосфери.У використанні лісових насаджень важливе значення належить їх санітарно-гігієнічним функціям, які забезпечують створення екологічно сприятливого середовища для людини. Ліс є ефективним засобом охорони навколишнього середовища від техногенного, зокрема радіоактивного забруднення, захищає від шуму. Він є джерелом деревини, будівельних матеріалів, сировини для деревообробної, меблевої, целюлозно-паперової та інших галузей промисловості.
Ліс — відновлювальний природний ресурс, саморегулююча екосистема, яка може існувати без втручання людини при правильному веденні господарства. Важливого значення набуває бережливе ставлення до лісів. Користування лісовими ресурсами людиною має дуже давні традиції.
Слов’янські народи із глибокою повагою ставилися до лісів завжди. Звичаї і традиції народів, що споконвіку населяють територію України, Болгарії і Молдови, можуть стати у нагоді молоді з метою запозичення, свідомого використання та відновлення. Вони заслуговують на вивчення та аналіз в сучасних умовах хоча б тому, що екологічні кризи в межах традиційних форм природокористування були явищем рідкісним і загрозливим хіба що для сталого добробуту співтовариств, але не для природних систем.
Тому підвищення екологічної обізнаності підлітків та молоді через пригадування народних звичаїв і традицій у цій сфері сприятиме не тільки розвитку свідомості, а й спонукатиме до творчої соціально активної діяльності щодо вирішення проблем охорони навколишнього середовища. Інформування суспільства про необхідність збереження лісів, ощадливе користування лісовими ресурсами та про ставлення до цього наших предків — суть збереження життя на нашій планеті в цілому.
За основу у формуванні нових засад співіснування Людини і Природи теперішні покоління мають узяти досвід предків, які зберегли природу і не зашкодили її!
У 2018-2019н.р. заочний міжнародний конкурс «Традиції народів України, Болгарії і Молдови щодо раціонального використання і збереження лісів та лісових ресурсів» буде спрямований на формування свідомого, шанобливого ставлення до лісів, їх охорони та раціонального використання.
Організаторами конкурсу виступають Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Міністерства освіти і науки України, громадська організація «Екологічний клуб «Еремурус-Україна», Національний природний парк «Голосіівський» за підтримки Бюро з питань екології Української греко-католицької церкви.
ІІ. Мета та завдання конкурсу
Мета конкурсу: пропаганда ідей сталого розвитку з опорою на краєзнавчі звичаї і традиції щодо використання і збереження лісів та лісових ресурсів народами, що населяли територію означених країн.
Завдання конкурсу:
1. Формування екологічної культури та стимулювання екологічної освіти, спрямованих на соціально-активну пошукову діяльність з виявлення і пропаганди дбайливого ставлення до збереження та користування лісами та лісовими ресурсами у традиціях народів України, Болгарії та Молдови.
2. Підвищення інформаційної обізнаності та суспільної свідомості учасників освітнього процесу в сфері ефективного, економного використання лісів під час ведення господарства або промислового виробництва, використання їх з метою відпочинку, оздоровлення, культури їхньої охорони та
відновлення.
3. Підтримка творчості школярів, спрямована на вивчення історичних традицій, краєзнавства, пошук і аналіз технологій та практик лісорозведення, фітомеліорації, використання деревної та недеревної продукції лісів, ведення промислів, користування лісами у побутовій, обрядовій сферах діяльності
населення, що відбиваються в народних традиціях і звичаях, які історично склалися в різних куточках наших країн.
ІІІ. Умови конкурсу
До участі в Конкурсі запрошуються учні 7-11(12) класів закладів загальної середньої освіти віком від 12 до 18 років включно, які проживають в Україні / Болгарії /Молдові / та представники їх діаспор в інших країнах.
На конкурс приймаються роботи, виконані однією особою або группою осіб.
Відповідно до умов визначені наступні вікові категорії учасників:
1) учні 7-9 класів закладів загальної середньої освіти (діти 12-14 років);
2) учні 10-11(12) класів закладів загальної середньої освіти (діти 15-18 років).
V. Номінації
Роботи розглядаються за такими номінаціями:
- Традиційні форми сталого використання лісових ресурсів
(Використання деревної та недеревної продукції лісів, наприклад: деревообробка, побут, будівництво, суднобудування, оздоровлення, збирання ягід та лісових трав, бортництво тощо. Наслідки, що виникли при порушенні користування лісовими ресурсами).
- Традиції відновлення або створення лісів (природнього, штучного).
(Створення розсадників, лісосмуг, акліматизація нових деревних порід, тварин тощо).
- Обряди і свята, повір'я, пов'язані з лісом та лісовими ресурсами:
(легенди, прислів’я, приказки, народні перекази і вислови про ліс, діяльність людей по збереженню лісів та поліпшенню їх родючості).
Проекти номінацій №1-2 мають містити теоретичні відомості щодо застосування рішень, технологій, конструкцій щодо використання та збереження лісових ресурсів, які використовувалися народами України (Молдови, Болгарії), що історично склалися в різних регіонах країни у побутовій, господарській та соціальній сферах діяльності. В них повинно бути обґрунтовано практичне застосування конструкції, теорії, рішення, оцінені практичні результати від впровадження відповідних технологічних рішень.
Роботи номінації № 3 мають містити елементи краєзнавчого пошуку та аналізу щодо збереження та передачі знань про ліси, їх використання та охорону засобами народної творчості та обрядовості.
V. Порядок проведення конкурсу
Учасники мають надати на розгляд журі пошукову чи пошуково-дослідницьку роботу обсягом до 10 сторінок (без додатків). Наявність медіа-презентації та додатків (фотографії, малюнки, ілюстрації, графіки, схеми) схвалюється.
Конкурсна робота подається в електронному вигляді.
Для учасників з України - українською мовою.
Для учасників з Республіки Молдова – румунською або українською мовою.
Для учасників з Болгарії - болгарською мовою (національний етап конкурсу).
Вимоги до оформлення робіт: текстовий редактор Word з використанням тексту TimesNewRoman 12 кегль, інтервал 1,5 з відступами по 2 см зверху і знизу і по 1,5 см з обох боків. Всі сторінки, крім титульної, нумеруються. На першій сторінці повторюються номінація і назва роботи (але не ім'я та інші
персональні дані автора (авторів)!), оскільки члени журі будуть розглядати роботи анонімно.
Реєстраційна картка з відомостями про учасника та керівника заповнюється окремо.
Роботи, у яких порушені правила оформлення або відсутні чітко зазначена адреса, дані про автора (ПІБ, вік, клас, електронна адреса для зворотного зв’язку ) до розгляду журі не допускаються.
Конкурс проходитиме на базі районного еколого-натуралістичного центру дітей та юнацтва (орієнтовно) 1 березня 2019 р. Матеріали, що містять більше 30% запозиченого матеріалу та оформлені неналежним чином, до розгляду не приймаються.
VІ. Критерії оцінки творчих робіт учасників
1. Відповідність змісту роботи заданій темі.
2. Оригінальність.
3. Наявність елементів пошуку або дослідження.
4. Рівень складності і самостійності виконання роботи з урахуванням віку автора або авторів.
5.Акцентування на традиційності виявлених способів користування лісовими ресурсами, можливості сьогоденного використання.
6. Наявність посилань на джерела отриманої інформації (музейні фонди, розповіді очевидців (інтерв'ю), старі фотоматеріали, предмети побуту, задокументовані описи народних звичаїв, обрядів тощо).
Підсумки конкурсу будуть висвітлені у засобах масової інформації, соціальних мережах та в Інтернеті на відповідних сторінках організаторів конкурсу.
|